استانداری ایلام

استاندار ایلام در دیدار معاون وزیر جهاد کشاورزی:

عملکرد وزارت جهادکشاورزی و منابع طبیعی در استان منحصر بفرد است/اختصاص ۵۵۰ میلیارد تومان برای آبگیری سد کنجانچم

عملکرد وزارت جهادکشاورزی و منابع طبیعی در استان منحصر بفرد است/اختصاص ۵۵۰ میلیارد تومان برای آبگیری سد کنجانچم

💥 رضایتمندی بالای مردم از عملکرد جهاد کشاورزی و منابع طبیعی در استان ...

استاندار ایلام در دیدار معاون وزیر جهاد کشاورزی:
⭕️ عملکرد وزارت جهادکشاورزی و منابع طبیعی در استان منحصر بفرد است/اختصاص ۵۵۰ میلیارد تومان برای آبگیری سد کنجانچم 

💢 به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی استانداری ایلام، صبح امروز سه شنبه ۸ مهر ماه قاسم سلیمانی‌دشتکی در دیدار مسعود منصور معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری کشور ضمن تقدیر از تلاش های مجموعه جهاد کشاورزی و منابع طبیعی در استان گفت: در این حوزه اقدامات منحصر بفرد و خوبی انجام شده که در کشور سرآمد است.

وی در ادامه با عنوان این مطلب که افزایش دام ها باعث از بین رفتن مراتع و جنگل ها نیستد، اضافه کرد: آنچه که باعث از بین رفتن منابع طبیعی می شود دخل و تصرف انسان در این منابع خدادادی است. 
 
وی افزود: در گذشته عشایر در مناطق مختلف با چند هزار دام مرتع و چراگاه خاص خود را داشتند، اما همینکه برخی به دنبال کاشت و شخم زدن دامنه کوه ها رفتند و این باعث از بین رفتن خاک، مراتع و منابع طبیعی شد.
 
استاندار ایلام در ادامه با اشاره به یکی از آسیب های رایج در مناطق زاگرس نشین چون ایلام، گفت: در این مناطق برخی زمین های شیب دار در دل جنگل را به شکل غیر اصولی شخم می زنند و گندم می کارند و این علاوه بر تخریب جنگل باعث فرسایش خاک نیز می شود.

وی با اشاره به این مهم که چندین سال طول می کشد تا یک میلیمتر خاک ایجاد شود، گفت: شخم غیر اصولی در دامنه کوه ها و جنگل ها در چندین متر خاک را از بین می برد.

سلیمانی‌دشتکی با عنوان این مطلب که با آبخیزداری در دامنه کوهها و جنگل ها اقدامات‌ بسیار خوبی در جهت حفظ خاک، منابع طبیعی، جنگلی و منابع آب صورت گرفته است، تصریح نمود: در این طرح ها درختان جنگلی، مثمر، گیاهان دارویی و هر محصولی که امکان کشت دارد کاشت می شود.
 
وی در ادامه با اشاره به بیابانی بودن قسمت اعظم مناطق جنوبی استان گفت: در قسمت جنوب شهرستان های دهلران و مهران بیابان وجود دارد که در آنجا با کمک وزارت جهاد کشاورزی و وزارت نیرو چند کار اساسی انجام داده ایم که یکی از مهم ترین آنها بحث جنگل کاری و بیابان زدایی در استان بوده است.

وی افزود: کار مهم دیگر طرح احيا اراضی کشاورزی‌ست که ظرف همین دو سه سال گذشته زمین های آبی استان از ۷۵ هزار هکتار به ۱۱۰ هزار هکتار افزایش پیدا کرده است.

استاندار ایلام با عنوان این مطلب که اقدامات موثری در حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری در جهت حفظ بیابان ها و مهار ریزگردها صورت گرفته است، گفت: منابع طبیعی در دل بیابان ها با هدف برچیدن منشاء ریزگردها به طرز شایسته ای شروع به درختکاری و جنگل کاری کرده و این اقدامات امروز باعث تثبیت خاک، آب و منابع طبیعی در استان شده است.

وی در ادامه گفت: در این طرح ها درختان مثمر چون گل نرگس کشت می شود که حتی می تواند برای مردم منطقه باعث درآمدزایی شود.

نماینده عالی دولت در استان با تاکید بر این مهم که منابع طبیعی اولویت ما در حوزه اعتبارات است، گفت: در حوزه زیرساخت های منابع طبیعی و محیط زیست هیچ محدودیتی برای اجرای طرح ها نگذاشته ایم.

وی افزود: در این راستا با اقداماتی چون آبخیزداری، آبخوانداری، کشت جایگزین و ... در جهت حفظ منابع طبیعی و محیط زیست حرکت کرده ایم. 

استاندار ایلام در ادامه کار نهضت جنگل کاری را محدود به استان ندانست و گفت: در جهت حذف منشأ ریزگردها با کشور عراق تفاهم کرده ایم که ۶۰۰ هزار نهال در نوار مرزی کاشت شود اما به دلیل مسائل کرونا فعلا ادامه کار متوقف شده است.
  
وی در ادامه با عنوان این مطلب که وزارت جهاد و منابع طبیعی کارهای بزرگی در استان انجام داده اند، گفت: امروز رضایت مندی بسیار خوبی بین مردم از این اقدامات به وجود آمده است و از این بابت تقدیر و تشکر می کنم. 
 
وی افزود: کارهایی که در حوزه منابع طبیعی و کشاورزی در استان ایلام انجام شده در کمتر استانی نظیر آن را می توان مشاهده کرد که به طور نمونه به توان به اجرای طرح سامانه گرمسیری اشاره داشت که اخیرا در سفر آقای دکتر نوبخت ۵۵۰ میلیارد تومان برای آبگیری سد کنجانچم اختصاص یافت و این یک حرکت بزرگ و تحول آفرین در جهت آبی کردن اراضی کشاورزی منطقه بشمار می رود

تگ های مهم
تصاویر پیوستی
ثبت نظرات

آخرین نظرات نمایش تمامی نظرات


تاکنون نظری ثبت نشده است