استانداری ایلام

استاندار ایلام

خلاصه ای از آنچه که قاسم سلیمانی‌دشتکی استاندار ایلام در جلسه کمیته تخصصی کارگروه ملی سازگاری با کم آبی ویژه استان ایلام گفت:

خلاصه ای از آنچه که قاسم سلیمانی‌دشتکی استاندار ایلام در جلسه کمیته تخصصی کارگروه ملی سازگاری با کم آبی ویژه استان ایلام گفت:

استاندار ایلام:
✔️ در عین حالیکه استان ایلام در صرفه جویی منابع آبی و حفظ و ذخیره آب های سطحی از استان های موفق و پیشگام کشور بوده است اما لازم است در جهت برنامه ریزی انجام شده برای تامین آب زمین های زراعی در دست اقدام استان با پیشرفت فیزیکی بالای ۹۰ درصد همکاری و مساعدت لازم نیز صورت پذیرید.

⭕️ خلاصه ای از آنچه که قاسم سلیمانی‌دشتکی استاندار ایلام در جلسه کمیته تخصصی کارگروه ملی سازگاری با کم آبی ویژه استان ایلام گفت: 

🔰در استان ایلام اقدامات و برنامه‌های بسیار خوبی در زمینه صرفه‌جویی و کاهش مصرف آب انجام شده است که جا دارد به عنوان الگو در کشور مطرح بشود و مورد توجه مسئولین وزارتخانه ها قرار بگیرد.

🔰استان ایلام جزو معدود استان های کشور است که دارای چاه غیر مجاز نیست.

🔰در سالهای اخیر تحول عظیمی در آبی کردن اراضی کشاورزی استان رخ داده است.

🔰قبل از سال ۹۶ بین ۶۵ تا ۷۰ هزار هکتار  زمین آبی در استان داشته ایم، در حال حاضر این میزان به  ۱۱۰ هزار هکتار رسیده است و حدود ۵۰ تا ۶۰ هزار هکتار هم در دست اقدام داریم که انشاالله تا پایان دولت به بهره‌برداری خواهد رسید.

🔰در استان ایلام بیش از ۲۰ هزار هکتار از اراضی را که به شکل سنتی آبیاری می شدند به صورت غرقابی تبدیل به آبیاری مدرن کرده ایم.

🔰در صرفه‌جویی آب از ۱۲ هزار متر مکعب مصرف آب در هر هکتار به هفت یا هشت هزار متر مکعب در هکتار رسیده ایم و این صرفه جویی بسیار خوبی در مصرف آب در حوزه کشاورزی است.

🔰علاوه بر این حدود ۴۰ هزار هکتار از آبیاری سنتی برای تبدیل به آبیاری مدرن در دست اقدام داریم که این اقدامات باعث صرفه‌جویی ۴ متر مکعبی در هر هکتار خواهد شد.

🔰اگر ما استاندارد ۸۰۰۰ متر مکعب در هر هکتار را در نظر بگیریم ما حدود یک میلیارد و ۲۸۰ میلیون متر مکعب نیاز آبی داریم و اگر کشت دوم را هم به آن اضافه کنیم تا ۳۰ درصد افزایش خواهد داشت و نیاز آبی ما به یک‌میلیارد و ۶۰۰ میلیون متر مکعب خواهد رسید.

🔰استان ایلام در حفظ و ذخیره آب های سطحی در این دو سه سال کار های بسیار ارزشمندی انجام داده است.

🔰در جنگل کاری استان ایلام با کاشت بیش از ۶۰ هزار هکتار با فاصله در کشور پیشگام است.

🔰با ده هزار هکتار بیابان زدایی در استان جمعاً این میزان به ۴۵ هزار هکتار می رسد که این مهم حدود ۴۰ میلیون مترمکعب ذخیره آب ایجاد خواهد کرد.

🔰در حوزه آبخیزداری و آبخوانداری هم بیش از ۱۵۰ هزار هکتار در استان توسط منابع طبیعی و جهاد کشاورزی اجرایی شده است.

🔰با اقدامات انجام شده بیش از ۴۱۰ میلیون مترمکعب ذخیره سازی و صرفه جویی در حوزه آب کشاورزی داشته ایم.

🔰در دو طرح بزرگ سامانه گرمسیری و طرح احیا بودجه بسیار زیادی در استان  از طریق منابع ملی، استانی و هم از طریق صندوق ذخیره ارزی با اذن مقام معظم رهبری به حوزه کشاورزی اختصاص یافته است.

🔰با توجه به سرمایه گذاری عظیم در حوزه کشاورزی استان و پروژه های با پیشرفت فیزیکی ۹۰ درصد اگر بخواهیم در قالب طرح سازگاری با آب اقدام کنیم واقعا اجحاف خواهد شد هم در حق کشاورزان و همینطور سرمایه گذاری هایی که در این زمینه صورت گرفته است.

🔰در راستای عملیات سازگاری با کم آبی با صرفه جویی در مصرف آب  و آبخیزداری و میزان منابع آب استان برنامه ریزی و حرکت کردیم.

🔰در استان ۱۱۰ هزار هکتار اراضی آبی اجرا شده در اختیار داریم. همچنین بیش از ۵۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی داریم که بالای ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند که در راستای تامین آب آن برنامه ریزی شده است‌.

🔹 گفتنی است که کمیته تخصصی کارگروه ملی سازگاری با کم آبی ویژه استان ایلام، با حضور قاسم سلیمانی‌دشتکی استاندار ایلام، مهندس حاج رسولی ها مدیرعامل شرکت منابع آب ایران، مهندس اکبری معاون وزیر جهاد کشاورزی، قائم مقام وزیر در امور پروژه های زیربنایی آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی و دبیر کارگروه ملی مبارزه با کم آبی، دکتر عدل معاون فنی، امور زيربنايی و توليدی سازمان برنامه و بودجه کشور، مهندس تقی زاده خامسی معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفای کشور، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای و سایر اعضاء در سالن جلسات استانداری ایلام بصورت ویدئو کنفرانس برگزار شد.

تگ های مهم
تصاویر پیوستی
ثبت نظرات

آخرین نظرات نمایش تمامی نظرات


تاکنون نظری ثبت نشده است