استانداری ایلام

آیت قیصربیگی مدیرکل روابط عمومی استانداری ایلام

وقتی خدمت تنها گزینه روی- میز می شود

وقتی خدمت تنها گزینه روی- میز می شود

"امروز جمعه 16 آذرماه مردم استان ایلام شاهد یک حرکت خوب و مردمسالارانه از طرف خدمتگذاران خود بود. برپایی میز خدمت در مرکز استان و 10 مرکز شهرستان جلوه های زیبایی از مردمسالاری دینی را در مساجد استان به نمایش گذاشت. بطوریکه چند ساعت مانده به زمان برگزاری نماز جمعه، مساجد جامع استان شاهد حضور پررنگ مسئولان استان بر مسند صندلی هایی بود که تنها گزینه روی میز آنها، خدمت بود. خدمتی از جنس پاسخگویی به مردمانی که شایسته تکریم هستند.

 در ایلام نیز #استاندار_ایلام، معاونین ایشان و مسئولان 25 دستگاه اجرایی در مصلی شهر حاضر شدند تا خواسته ها و مطالبات مردمی را در یک فضای معنوی پیگیری کنند.

امروز اگر چه تعطیل بود اما به واقع یکی از روزهای خوب و پرکار مسئولان بود. آری جمعه میعادگاه اتحاد و وحدت و همدلی است و امروز با حضور مردم و مسئولان این مهم جلوه و رنگ و بویی خاص داشت. از حال و هوای مصلی می توان چنین استنباط کرد که برپایی میز خدمت در استانی به وسعت ایلام توانسته است رضایت خاطر مردم را سبب شود تا بازخورد مثبت این طرح در استقبال گسترده مردم از میز خدمت در اذهان عمومی متبادر گردد.

اگر بخواهیم به علل و عوامل اقبال عمومی از طرح میز خدمت با این سبک و سیاقی که استاندار خلاق و پرتلاش ایلام طراحی کرده است بپردازیم بایست به چند نکته حائز اهمیت اشاره کرد؛

اول. پیشگام بودن نماینده عالی دولت در عملیاتی کردن طرح میز خدمت. امروز میز خدمت در درجه اهمیت استاندار ایلام قرار دارد. وقتی که عالی ترین مقام اجرایی یک استان خود در طرح میز خدمت پیشگام و جلودار است باور اجرایی شدن آن هم برای مردم و هم برای مسئولان بیش از پیش قابل فهم تر می شود.

دوم. درهم شکسته شدن بروکراسی اداری. میز خدمت اگر به درستی اجرا شود می تواند سد مستحکم بروکراسی را در هم شکند. وقتی مسئول یک دستگاه و یا سازمان بی واسطه و رو در رو با مردم ارتباط برقرار می کند باید گفت که این میز دیوار تشریفات و موانعی که بر سر راه رسیدن ارباب رجوع به مدیر بوده را از میان برداشته است.

سوم. ارتباط رو در روی مردم با مسئولان. همیشه یکی از دلایل عدم رضایت مردم در رجوع به برخی ادارات عدم مداخله به موقع  مدیر دستگاه در امورات پیش روی دستگاه است. پرواضح است مدیر یک دستگاه بیشترین اختیار و اعمال قانون در آن دستگاه را بر عهده دارد و قطعا حضور وی در ارتباط با مسائل و مشکلات مردم کارگشاتر و مثمرثمر تر خواهد بود.

چهارم. ایجاد همبستگی و هم افزایی در امر خدمتگذاری. یکی از مزیت های برگزاری میز خدمت در مساجد، اجتماع مسئولان یک استان یا شهرستان در یک فضای معنوی چون نماز جمعه است که این مهم می تواند باعث ایجاد همبستگی و هم افزایی شود. تجمیع مدیران در کنارهم می تواند به پاسخگویی جامع تر منجر شود.

پنجم. صرفه جویی در هزینه و زمان. اجتماع مدیران در یک نقطه مشخص می تواند باعث صرفه جویی در زمان و هزینه ها برای ارباب رجوع شود. آنها دیگر در رفت و آمدهای فراوان زمان و وقت خود را از این اداره به آن اداره تلف و هزینه نمی کنند.

ششم. در دسترس قرار گرفتن مسئولان و بالا رفتن میزان پاسخگویی آنان. پرواضح است که در دسترس قرار گرفتن مسئولان در یک نظام مردم سالار خود یک هدف است. شاید خیلی از مسائل  و مشکلات مردم نیازمند اقدام خاصی نباشد بلکه با یک راهنمایی یا دستور می توان با عث مرتفع شدن بسیاری از مشکلات شد.

هفتم. رضایت خاطر مردم. پراضح است که حضور مسئولان در میان مردم همواره باعث خرسندی مردم خواهد شد حتی اگر کاری از دست آنها برنیاید. بالاخره وقتی مردم ببینید یک مسئولی در راستای رسیدگی به مشکلات شان وقت گذاشته و اهمیت داده است همین نکته باعث رضایت خاطر می شود و امروز استقبال گسترده مردم از این طرح موید این ادعا است.

هشتم. میز خدمت نمادی از مردم سالاری است. حضور مدیران در میز خدمت و وقت گذاشتن آنها برای مردم و ایضا به استقبال خواسته ها و مطالبات مردم رفتن می تواند شکلی گویا از تکریم مردم باشد.

☑️ جان کلام آنکه میز خدمت رویکرد حضور مردم در اتاق مسئولان را معکوس کرده تا بلکه این مسئولان باشند در پیشگاه با عظمت مردم به قصد پاسخگویی به خواسته های آنان حاضر می شوند.

تصاویر پیوستی
ثبت نظرات

آخرین نظرات نمایش تمامی نظرات


تاکنون نظری ثبت نشده است