استانداری ایلام

مدیر کل روابط عمومی استانداری

مطالبه گری استاندار ایلام الگوی موفق ملی در کشور

مطالبه گری استاندار ایلام الگوی موفق ملی در کشور

🔍مطالبه گری استاندار ایلام الگوی موفق ملی در کشور

🔹قسمت پنجم: 
 ✔️نفت و گاز و پتروشیمی/استقلال دفتر نفت و گاز در استان

◽️پیگیری های استاندار ایلام در حوزه نفت و گاز و پتروشیمی

درباره میزان توجه نظام مقدس جمهوری اسلامی در دولت تدبیر و امید به حوزه نفت و گاز و پتروشیمی استان همین بس که از ۵۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در ایلام بیش از ۷۰ هزار میلیارد تومان در این حوزه انجام شده است. مضافاً اینکه فاز اول و دوم و پتروشیمی ایلام در دولت تدبیر و امید افتتاح گردیده است و بنا به گزارشی که قاسم سلیمانی دشتکی استاندار ایلام در زمان افتتاح فاز دوم پتروشیمی ایلام به رئیس جمهور ارائه کرد از شروع بکار این دولت تا به امروز در مجموع بیش از ۷ میلیارد یورو در حوزه نفت و گاز و پتروشیمی استان سرمایه گذاری شده است. 

بنابراین، یکی از مهم ترین بخش هایی که استاندار ایلام بعنوان کارگزار دولت و نظام بر آن تمرکز بیشتر داشته، حوزه نفت و گاز و پتروشیمی بوده است. در این زمینه با توجه به فعل و انفعالات گسترده ای که در این حوزه اتفاق افتاده به جرأت می‌توان گفت که استان ایلام پیشروترین استان در توسعه نفت و گاز و پتروشیمی در طول دولت تدبیر و امید بوده است. در این زمینه یکی از پروژه های بسیار مهمی که برای استان از درجه اهمیت بالایی برخوردار بوده، افتتاح فاز دوم پتروشیمی ایلام با پروژه بسیار مهم الفین بوده است. 

سلیمانی دشتکی برای افتتاح این طرح مهم که بیش از ۱۵ سال طول کشیده بود، تلاش ها و رایزنی های فراوانی با هلدینگ های حوزه خلیج فارس و ایرانیان و وزارت نفت انجام داد. نتیجه این فعل و انفعالات در نهایت منتج به تعویض چند مدیر عامل پتروشیمی ایلام شد بلکه با جدیت بیشتر مسیر راه اندازی این پروژه بسیار مهم دنبال شود. سرانجام فاز دوم پتروشیمی ایلام در قالب دو پروژه مهم گوگرد زدایی و الفین که به عنوان الفین سیزدهم کشور معروف است در روز پنجشنبه ۴ دیماه سال جاری با دستور رئیس جمهور و با حضور وزیر نفت و استاندار ایلام افتتاح گردید.  

اما استاندار ایلام از آنجا که توانسته بود تعامل بسیار خوب و ویژه ای با وزارت نفت برقرار نماید در راستای اعمال خواسته ها و مطالبات مردمی به همراه دیگر مسئولان استانی امتیازات فراوانی برای استان به دست آورد. در این زمینه می توان به اختصاص ۷۰۰ میلیون دلار به توسعه میادین نفتی استان، افتتاح فاز دو پتروشیمی ایلام در قالب دو طرح مهم گوگردزدایی و الفین با سرمایه گذاری بیش از ۲۱ هزار میلیارد تومان، عملیات اجرایی واحد p.p با سرمایه گذاری ۴۵۰ میلیارد تومان و اعتبار ارزی ۶۱.۸ میلیون یورو، شروع به کار پتروشیمی دهلران با اعتبار ۱۴۰۰ میلیون یورو، شروع به کار NGL دهلران با اعتبار ۱۴۷۲ میلیون دلار، راه اندازی کامل پروژه هیدروژن و بهره برداری از آن با اعتبار ۲۰ میلیارد تومان اعتبار ارزی ۲۷ میلیون یورو، شروع به کار پروژه تقویت چاه‌های گاز استان با اعتبار ۱۲۰ میلیون یورو اشاره کرد.

همچنین اتمام پروژه لرزه‌نگاری ایوان و چرداول و شروع فاز دوم این پروژه در شهرستان های ایلام و مهران با اعتبار ۶۰۰ میلیارد تومان، شروع بکار پروژه لرزه نگاری دانان در آبدانان و دهلران با اعتبار ۱۲۰۰ میلیارد تومان، آغاز عملیات اجرایی پروژه مهم طرح نگه داشت میدان نفتی پایدار غرب و آبان با سرمایه بالغ بر ۱۲ هزار میلیارد تومان، فراهم شدن زمینه ایجاد چند پتروشیمی در شهرستان های مهران، دره شهر، هلیلان، اخذ مجوز شهرک صنعتی صنایع پایین دستی پتروشیمی در دهلران، توسعه میدان نفتی آذر با تولید ۶۵ هزار بشکه در روز و با ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی، توسعه میدان نفتی چنگوله، حفر ۵ حلقه چاه در میدان گازی تنگ بیجار و بهره‌برداری از میادین مشترک نفت و گاز بین ایران و عراق و... از دیگر اقداماتی بود که با رایزنی های استاندار ایلام و دیگر مسئولان مربوطه در استان حاصل شده است.

خلاصه اینکه مجموعه فعل و انفعالات و گزاره های بالا به ویژه در بحث پتروشیمی این پیام روشن را اعلام می دارد که امروز استان ایلام با افتتاح فاز اول و دوم پتروشیمی ایلام، شروع بکار پتروشیمی و ngl دهلران و فراهم شدن زمینه اجرای پتروشیمی مهران، دره شهر و هلیلان امروز استان ایلام به قطب صنعت پتروشیمی در غرب کشور مبدل شده است و این از افتخارات نظام و دولت در این منطقه از کشور است.

◽️پیگیری های استاندار ایلام در جهت استقلال دفتر نفت و گاز در استان

پرواضح است که یکی از مهم ترین خواسته ها و مطالبات دیرین و به حق مردم استان ایلام استقلال دفتر نفت و گاز با توجه به منابع عظیم و سرمایه گذاری هنگفتی بوده که در این دیار انجام شده است. این مطالبه مهم از طرف مسئولان استانی بویژه استاندار ایلام بطور جدی مورد توجه قرار گرفت. سلیمانی دشتکی در این 

مسیر قدم های مهمی برداشته است که در اینجا بطور خلاصه به آن اشاره می شود:

۱- نگاه جدی استاندار ایلام در حوزه نفت و گاز را باید در اختصاص بیش ۷۰ درصد تمام سرمایه گذاری انجام گرفته در استان در این حوزه دید. جایی که سلیمانی دشتکی قدر فرصت و تعامل بدست آمده را دانست و از آن برای تعریف طرح ها و پروژه جدید و اتمام آنها استفاده کرد. در این حوزه حجم بالایی از دیدارها و رایزنی‌های سلیمانی دشتکی در دیدار با مسئولان ارشد کشوری، اعضای مختلف هیئت دولت از جمله معاون اول رئیس جمهور، وزیر کشو، وزیر نفت و ... شرکت های بزرگ این حوزه چون هلدینگ های خلیج فارس و ایرانیان و ... به این مهم اختصاص یافت. در این میان یکی از مطالبات ثابت در تمامی خواسته های نماینده عالی دولت در استان بحث استقلال دفتر نفت و گاز در ایلام بوده است.

۲- مطالبه گری استاندار ایلام با نگارش نامه های متعدد به مسئولان مربوطه به ویژه وزارت نفت و طرح این مهم در نشست های مختلف با مدیران ارشد دولتی راهبرد دیگر قاسم سلیمانی دشتکی در پیگیری جدی این مطالبه مهم بوده است.

۳- مطالبه گری استاندار ایلام از مجلس به ویژه کمیسیون انرژی (رئیس و اعضا) در سفر روز شنبه ۱۲ مهرماه سال جاری  برای استیفای حقوق مردم استان در این زمینه که در نهایت منتج به طرح سئوال از وزیر نفت شد.

۴- مطالبه گری صریح، شفاف و شجاعانه استاندار ایلام از رئیس جمهور و وزیر نفت در مراسم افتتاح فاز دوم پتروشیمی ایلام در روز پنجشنبه ۴ دیماه سال جاری که منجر به دستور صریح وقاطعانه رئیس جمهور به وزیر نفت برای احقاق حق عامه مردم استان ایلام در این زمینه شد.

بنابراین، قاسم سلیمانی دشتکی از تمامی ابزارها، امکان ها و فرصت ها برای پیگیری استقلال دفتر نفت و گاز در ایلام بهره گرفت تا سرانجام این مطالبه گری فزاینده در مراسم افتتاح فاز دوم پتروشیمی ایلام جواب داد. جایی که استاندار ایلام خطاب به رئیس جمهور گفت: 
« با توجه به این که در حوزه نفت و گاز در ایلام  بیش از ۷ میلیارد یورو سرمایه گذاری شده است، تقاضا دارم که یک مدیریت مستقل نفت و گاز برای مدیریت این همه پروژه‌ی بزرگ دراستان ایجاد شود چرا که ایلام یک منطقه ی نفت خیز و گازخیز است و اگر مدیریت در ایلام مستقر شود کارها بهتر مدیریت شده و این یک کار بسیار ارزشمندی خواهد بود»

در ادامه دکتر حسن روحانی رئیس‌جمهور در جواب استاندار ایلام گفت:  
« مردم ایلام حق بزرگی برهمه‌ی ما دارند، این مردم در جنگ ایستادگی کردند و در این سال های اخیر هم خدمتگذار زائرین اربعین حضرت ابا عبدالله الحسین علیه‌السلام بوده‌اند، بنابراین هر کاری که برای این مردم عزیز کنیم باز هم کم است. از این رو، آقای زنگنه وبنده برای کارهایی که در استان نیاز است در خدمت خواهیم بود و جنابعالی هم موردی را که ذکر کردید [ استقلال دفتر نفت و گاز در استان ایلام] طی نامه ای ارسال نمایید تا دستورات لازم داده شود.»  

نکته مهم و حائز اهمیت در این رابطه که همیشه استاندار ایلام بر آن تأکید داشته است، پیگیری این مطالبه مهم و مردمی از روال و مجرای قانونی آن بدون ایجاد حساسیت بوده است که در این رابطه خوشبختانه مجموعه رایزنی‌ها نامه نگاری ها و دیدار ها و نشست ها جواب داده و منتج به دستور رئیس جمهور به وزیر نفت گردید که انشاءالله با وحدت و همدلی همه مسئولان استان این مطالبه به حق مردم عملیاتی شود.

جان کلام آنکه استاندار ایلام در طول ۴۰ ماه حضور خود در استان راه درست مطالبه گری اثربخش را به خوبی نشان داده است و در این زمینه جا دارد با توجه به نتایج مثبت و قابل توجه این رایزنی ها از آن بعنوان یک الگوی موفق ملی در سطح کشور استفاده شود. آنچه که نام استاندار ایلام را در پیگیری مطالبات مردمی مطرح و برجسته کرده، این است که وی در این مسیر با راهبرد وحدت و انسجام بین دستگاهی و سازمانی و مشارکت و همراه کردن مردم و مجموعه مسئولان در امور پیش روی در مسیر خود با استقامت و پایداری مثال زدنی تا حصول نتیجه کار را ادامه داده که در این زمینه حجم عظیم دیدارهای وی با مسئولان ارشد کشوری و لشکری در این بازه زمانی و نتایج حاصله گواهی بر این ادعاست.

پ. ن نگارنده: 
[ مطالبه گری صرف نوشتن یک نامه بدون پیگیری نیست، آن یک پروسه پیوسته و مدت دار تا رسیدن به مقصد است که با سه فاکتو آگاهی و تسلط به امور، شهامت و استقامت در پیگیری و منطق تمام کنندگی دنبال می شود. در این زمینه قاسم سلیمانی دشتکی را بایست یک الگوی موفق در سطح ملی نامید. به گفته استاندار ایلام برای پیگیری و رسیدن به هر مطالبه ای ابتدا بایست از قبل و از طرق مختلف چون نامه نگاری، تماس تلفتی و... زمینه فراهم ساختن آن خواسته و مطالبه را در ذهن مسئولان مربوطه ایجاد کرد، سپس در دیدار و نشست های مختلف آن موضوع مطرح و مورد بررسی قرار گرفته و سرانجام با ایجاد تفاهم نامه و یا مصوباتی اعضا را ملزم به اجرا کرد و در مرحله نهایی نیز با پیگیری مستمر و جدی تا حصول نتیجه کار تداوم می یابد ...]

تگ های مهم
تصاویر پیوستی
ثبت نظرات

آخرین نظرات نمایش تمامی نظرات


تاکنون نظری ثبت نشده است