استانداری ایلام

استاندار ایلام

کار گروه تسهیل و رفع موانع تولید و اشتغال و سرمایه گذاری استان که با حضور قبادیان معاون آموزش، پژوهش وفناوری وزارت صمت برگزار شد

کار گروه تسهیل و رفع موانع تولید و اشتغال و سرمایه گذاری استان که با حضور قبادیان معاون آموزش، پژوهش وفناوری وزارت صمت برگزار شد

 خلاصه آنچه که قاسم سلیمانی‌دشتکی استاندار ایلام صبح امروز چهارشنبه ۱۲ شهریور ماه در نشست مشترک ستاد اقتصاد مقاومتی، کار گروه تسهیل و رفع موانع تولید و اشتغال و سرمایه گذاری استان که با حضور قبادیان معاون آموزش، پژوهش وفناوری وزارت صمت برگزار شد، گفت:

🔸ظرف ۱۰ روز گذشته میزبان آقای دکتر ستاری معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری در استان بودیم، مراکز پارک علم و فناوری ما کلاً جدید هستند
و نزدیک چهار سال است که در استان فعالیت می‌کنند و ما هنوز یک ساختمان کامل برای این مراکز در اختیار نداریم.

🔸با تلاش ها، پیگیری ها و سختی‌های فراوان مجموعه‌ای از ساختمان‌های نیمه کاره و بلا استفاده را از طریق شهرداری در اختیار پارک علم و فناوری استان قرار داده ایم که نسبت به احداث جایگاه و مکان مناسب اقدام لازم صورت گیرد و در حال حاضر در حال ساخت و ساز و تعمیر مکان‌های واگذار شده هستند.

🔸اخیراً هم دانشگاه ایلام موافقت کرده که ۲۵ هکتار برای مرکز علم و فناوری در دانشگاه ایلام  واگذار کند تا نسبت به احداث پارک علم و فناوری در دانشگاه و مجموعه کارگاه ها و آزمایشگاه های نخبگان در این دانشگاه اقدام شود.

🔸در حال حاضر با یک مشکل بزرگ در کشور و استان مواجه هستیم و آن مهاجرت نخبگان و فعالین فناوری به کشورهای دیگر هست و این یک معضل بسیار بزرگ برای ما است.

🔸درحالیکه هم نیروی انسانی نخبه و هم فناوری را در کشور و استان داریم اما حمایت مناسبی از این حوزه صورت  نداده ایم.

🔸نخبگان کشور ما مورد توجه کشورهای پیشرفته و دیگر کشورها هستند و اگر ما نتوانیم حمایت‌های لازم را از آنان انجام دهیم و حداقل‌ها را برای آنها تعیین نکنیم ممکن است آنها را از دست بدهیم.

🔸مشکل دیگر ما فاصله بسیار زیاد مابین مراکز علمی دانشگاهی و تحقیقاتی با مراکز صنعتی و تولید کنندگان است که در این راستا مراکز صنعتی و تولیدی ما از دستاوردهای روز علمی به دور هستند.

🔸از طرف دیگر نیز آموزش‌های علمی داده شده در مراکز علمی و دانشگاه‌ها با فعالیت‌های کاربردی همخوانی چندانی ندارد و فارغ التحصیلان باید برای ورود به بازار کار دوره های کاربردی را هم طی کنند.

🔸البته در صنعت هم با این مشکل مواجه هستیم که فارغ التحصیلان وقتی وارد بازار کار می‌شوند باید دوره‌های آموزشی کاربردی را طی کنند تا بتوانند فعالیت خود را در مراکز صنعتی و تولیدی تکمیل نمایند.

🔸برای تحول و توسعه‌ باید یک رابطه مستمر و فعال بین پارک علم و فناوری، مراکز علمی دانشگاه ها و سایر مراکز تحقیقاتی با یکدیگر و همینطور با دستگاه‌های اجرایی سیستم اداری سیستم اقتصادی کشور و ایضا مجموعه‌های صنعتی و تولیدی ایجاد نمود.

🔸باید تلاش کنیم رابطه معناداری بین مراکز علمی تحقیقاتی و مراکز صنعتی و تولیدی برای کاربردی کردن آموزش‌های لازم و همینطور استفاده مراکز از دستاوردهای علمی ایجاد نمائیم.

🔸دانشگاه‌ها، مراکز علمی و فناوری و پارک علم و فناوری ما هنوز به آمادگی لازم برای کاربردی کردن علوم خود دست نیافته اند اما در این راه قدم های خوبی برداشته شده ولی هنوز به شرایط ایدئال دست پیدا نکردیم.

🔸پیشنهاد می دهم کارگروهی با محوریت اداره کل صمت به همراه پارک علم و فناوری و دانشگاه ها ایجاد شود و نسبت به بررسی ایده‌های فناورانه و جدید اقدام کرده و ارتباط بین صنعت تولید و مراکز علمی دانشگاه ها و پارک علم و فناوری را ایجاد نمایند.

🔸تلاش شود در این کارگروه نسبت به بررسی پیشنهادات و طرح‌های نوآورانه با همکاری اداره کل صمت، مراکز فنی حرفه ای در دانشگاه‌ها پارک علم و فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان اقدام صورت لازم گیرد.

🔸جهت تامین اعتبار لازم نیز با توجه به مشکلات اعتباری که صمت دارد باید به سمت استفاده از اعتبارات معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری حرکت کنیم.

🔸تسهیلات ارزان قیمت کمک های بلاعوض و دیگر امکانات از طریق معاونت علمی ریاست جمهوری قابل دستیابی است  که می توان استفاده کرد.

🔸دراین زمینه در سفری که معاون علمی و فناوری رئیس جمهور به استان داشتند ده‌ها میلیارد تومان اعتبار مناسب برای حوزه علم و فناوری استان جذب شد.

🔸تلاش شود که یک کارگروه را در استان فعال کنیم و از امکانات و حمایت‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هم استفاده گردد تا بتوانیم طرح‌ها و پروژه‌های خوبی در حوزه اشتغال پایدار در استان داشته باشم.

🔸همدلی و همراهی بسیار خوبی در بین ارکان نظام در استان وجود دارد و همین طور بین رسانه‌ها و فضای مجازی همراهی بسیار مناسب دیده می‌شود و بطور کلی فضای بسیار خوبی برای فعالیت و کار در استان مهیا شده است.

🔸مدیران ما در استان که در حوزه بانک‌ها و چه در دستگاه‌های اجرایی بسیار خوب عمل می کنند و رضایت کامل داریم و در برخی جلسات برای اینکه تلنگری یا پیگیری کاری به سرعت بیشتری صورت گیرد تذکراتی داده می‌شود اما متاسفانه گاهی اوقات دیده می شود که برخی رسانه‌ها دنبال بولد کردن اختلافات بین دستگاهی هستند.

🔸‌من از رسانه ها و فضای مجازی بخصوص انهایی که فعالیتهای دولت و اقدامات و عملکرد دولت را در رسانه ها و فضای مجازی انعکاس میدهند خواهش میکنم که نسبت به انتشار اخبار دقت بیشتری داشته باشند چراکه در این شرایط مدیران ما باید حمایت شوند.

🔸همین اقداماتی که در استان صورت گرفته از جمله کاهش نرخ بیکاری کاهش  نرخ تورم نقطه به نقطه و کاهش چند درصدی تورم سالانه نسبت به سال گذشته همینطور افزایش اشتغال زایی در استان و ... نتیجه خدمات و فعالیت های همین مدیران است.

🔸‌برخی مدیران در خصوص تفسیر قوانین آئین نامه ها و مقررات نبایست تفسیر به رای کنند بلکه سعی نمایند با افق دید بلند در جهت رفع مشکلات مردم و برداشتن موانع پیش روی تولید حرکت کنند.

🔸‌به دنبال قوانین و دستورالعمل هایی باشيم که گره از مشکل تولید و مردم باز کنند. از مدیرانی که در قوانین و مقررات دنبال ایجاد مانع برای تولید و اشتغال هستند انتقاد داردم و در این راستا به یکی دو نفر از آنان تذکرات لازم داده شده است.

🔸‌اکثر مدیران ما فعالیت و تلاش بسیار خوبی دارند در حوزه اشتغال و سرمایه گذاری دستاوردهای بسیار خوبی در استان داشته ایم که این حاصل تلاش های مدیران دستگاه های اجرایی و استان است.

🔸وقتی دولت، بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار یک برنامه ای را تصویب می کند آن می شود رویه و قانون و در سراسر کشور بایست اجرا بشود. اما گاهی اوقات مشاهده می شود یک بانک در این خصوص توجیه نیست و درخواست داریم این موضوع به بانک ها ابلاغ شود چیزی که مصوبه می شود همه موظف به اجرای آن هستند.

🔸بعضی وقت ها برخی بانک های عامل در مرکز مصوبات شورای پول و اعتبار و دولت و بانک مرکزی را تفسیر به رای می کنند و مصوبه هیئت مدیره خود را ارجح تر می دانند و البته این خلاف قانون است. تقاضا داریم در این راستا تفسیر از قانون یکی باشد و اگر لازم است شورای بانک ها در این زمينه به یک جمع بندی برسند.

🔸دولت بحث تبصره ۱۸ را تعیین تکلیف کند. شش ماه از سال رفته هنوز موضوع تبصره ۱۸ تعیین تکلیف نشده است، این در حالی است که همه استان ها منتظر این موضوع هستند و تقاضا داریم زودتر ابلاغ شود. 

🔸اختیارات استانداران مرزی متناسب با استانداران آن ور مرز نیست در در راستای بالا رفتن توان تصمیم گیری در مراودات و همکاری ها دوجانبه خواستار افزایش اختيارات هستیم. 

تگ های مهم
تصاویر پیوستی
ثبت نظرات

آخرین نظرات نمایش تمامی نظرات


تاکنون نظری ثبت نشده است