رئیس سازمان تبلیغات اسلامی:
🔶 اربعین سرمایهای فرهنگی، اجتماعی و تمدنی است/ جهاد فرهنگی کارآمدترین سلاح مقابله با جنگ ترکیبی است
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، اربعین را «سرمایهای فرهنگی، اجتماعی و تمدنی» دانست و تأکید کرد: این حرکت بزرگ، مأموریتی جدی در عرصه جهاد فرهنگی و مقابله با جنگ ترکیبی دشمن دارد و باید با برنامهریزی دقیق میانمدت و بلندمدت، از این فرصت و ظرفیت استفاده حداکثری کرد.
📲|به گزارش پایگاه اطلاعرسانی استانداری ایلام، حجتالاسلام والمسلمین محمد قمی شامگاه یکشنبه در نشست کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد اربعین استان ایلام با بیان این که انگیزه اصلی سفر به مهران، قدردانی از خادمان اربعین است، اظهار کرد: تلاشهای انجامشده در عرصه خدمترسانی به زائران، ارتقای مدیریت و تقسیم مسئولیتها در ابعاد مختلف مشهود است و جای تشکر و قدردانی دارد.
وی با اشاره به موقعیت ویژه مسیر مهران و ارتباط آن با خون شهدا افزود: اصرار آگاهانه و ناخودآگاه مردم برای عبور از این مسیر معنوی، سرمایهای بیبدیل است که باید در سه لایه زمانی به آن رسیدگی کرد.
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی یادآور شد: ابتدا حل فوری مسائل پیش رو در ایام اربعین و پس از بازگشت زائران، سپس برنامهریزی میانمدت برای تقویت ساختارها و نمایندگی مجموعههای مردمی در کمیتههای فرهنگی و در نهایت نگاه بلندمدت تمدنی و مهدوی برای بهرهگیری از اربعین در مسیر آمادگی ظهور باید در اولویت فعالیتهای اربعینی قرار گیرد.
حجتالاسلام قمی با تأکید بر لزوم دیپلماسی فرهنگی فعال در آن سوی مرز گفت: ارتباطات انسانی، قومی و طایفهای میان مردم دو سوی مرز ایلام و عراق واقعیتی مهم است که باید با برنامهریزی دقیق و مستمر تقویت شود و این دادوستد فرهنگی میتواند الگوی دیگر مرزها نیز قرار گیرد.
وی رسانهها را دارای نقش تعیینکننده در سیاستگذاری پیام اربعین دانست و اظهار کرد: دستاوردهای این همایش میلیونی، باید با تولید محتوای هدفمند، عکسهای شاخص، مستندهای حرفهای و حتی آثار سینمایی به جامعه ایران و جهان مخابره شود.
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی گفت: اربعین میتواند پیامهای بزرگ وحدت و مقاومت را همزمان با بیان حقایق روز، از جمله مقایسه با مقاومت مردم غزه، منتقل کند.
حجتالاسلام قمی با اشاره به شرایط «نبرد ترکیبی» کنونی با دشمن، توضیح داد پیام اربعین در سال جاری پیوندی پر رنگ با جنگ رسانهای و روانی دشمن و ضرورت وحدت در برابر صهیونیسم جهانی دارد، چرا که اربعین باید یادآور عهد همیشگی ما با همه یزیدیان عالم برای مبارزه و حمایت از جبهه مقاومت باشد.
وی خدمترسانی فرهنگی به میلیونها زائر را وظیفهای خطیر خواند و افزود: کار فرهنگی نباید سطحی و کمکیفیت باشد؛ باید محتوایی فاخر و اثرگذار بر مخاطب عرضه شود و ارتباط با زائران، حتی پس از بازگشت به شکل مستمر ادامه پیدا کند.
حجتالاسلام قمی ادامه داد: این رسالت به ویژه در شرایط امروز که بخش نظامی به خوبی عمل میکند بر عهده همه فعالان فرهنگی و تبلیغی است.
وی همچنین به لزوم ارزیابی سختگیرانه از عملکرد فرهنگی اربعین اشاره کرد و گفت: بخشهایی از نارساییها امسال قابل جبران فوری است و بخشهایی دیگر باید از ابتدای سال آینده در ستادهای مرکزی و استانی اربعین طراحی شود تا شاهد ارتقای ملموس و اثرگذاری بیشتر باشیم.
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با تأکید بر همگرایی و همکاری همه مجموعهها، یادآور شد: خدمت به زائران سیدالشهدا(ع) نعمتی بزرگ است که نباید ساده از کنار آن گذشت و باید دست در دست هم بدون نگاه به نام سازمان یا مجموعه در مسیر خدمت به عاشورا، اربعین و مقدمهسازی ظهور امام عصر(عج) گام برداریم.