استانداری ایلام

یت قیصربیگی مدیرکل روابط عمومی استانداری ایلام

مرز مهران همچنان انتخاب اول!

مرز مهران همچنان انتخاب اول!

مرز مهران همچنان انتخاب اول!
✍️آیت قیصربیگی مدیرکل روابط عمومی استانداری ایلام

بعد از گذشت قرنها از شهادت سید و سالار شهیدان، اربعین یک بار دیگر جهان را به حرکت درآورده و دور هم جمع کرده است. و اینجا در غربی ترین نقطه ایران جایی که دروازه عتبات عالیات می خوانند جاذبه ای بس عجیب برای حضور زائران دارد.

تراکم گسترده جمعیت زائران در مرز مهران در اربعین ۹۷ صحنه های خیره کننده از وصف دلدادگی عاشقان سید و سالار شهیدان به نمایش گذاشت. حضور ۳۶۰ هزار نفر آن هم در یک شهر کوچک ۱۰ هزار نفری مهران طی ۳۲ ساعت تنها گوشه ای از جاذبه، عظمت و عطش لاینقطع مردم در برگزاری کنگره عظیم اربعین بود که در این منطقه از کشور به نمایش گذاشته شد.

سال ۹۶ حدود ۵۰ درصد زوار کشور، استان ایلام و مرز مهران را برای ورود به خاک عراق انتخاب کردند و سال ۹۷ این میزان به حدود ۷۰ درصد رسید. این رکود در حالی رقم خورد که از میزان کل تردد زائران کشور در اربعین ۹۷ حدود ۴۰۰ هزار نفر کاسته شده بود اما در عوض از تعداد زائرانی که مهران را برای ورود به عتبات عالیات انتخاب کرده بودند نه تنها کم نشد بلکه نسبت به اربعین گذشته بیش از ۴۰۰ هزار نفر افزایش نشان می داد.

آری اینجا مهران، کربلای ایران، جاذبه امام حسین (ع) آنقدر قوی بود که طوفان را هم به زانو درآورد و علی رغم همه توصیه ها جهت انتخاب دیگر مرزها، زائران باز مهران را برای ورود به کربلا و عتبات عالیات انتخاب کردند.

حال در اینجا به ۷ دلیل جاذبه مهران برای زائران عتبات عالیات اشاره می شود:

۱. نزدیک بودن فاصله مهران تا کربلا؛ در بین مرزهای منتهی به عراق،! مرز مهران نزدیکترین مرز به عتبات عالیات و کربلا است و این یکی از دلایل مهم انتخاب مردم برای گذر از مرز مهران است. از مهران تا کربلا ۲۷۵ کیلومتر است این در حالی ست که فاصله دیگر مرزها تا کربلا به مراتب بیشتر از این میزان است.

۲. واقع شدن مهران در نقطه صفر مرزی. مهران تنها شهر ایران است که در نقطه صفر مرزی با کشور عراق قرار دارد بطوریکه هنگام خروج از شهر مهران بلافاصله وارد پایانه مرزی می شوید. امروز نزدیکی مهران به مرز و ایجاد پارکینگ های بزرگ و سایر امکانات موجود در شهر از دیگر انگیزه های زوار برای انتخاب مرز مهران برای سفر به کشور عراق است. در اربعین ۹۷ بیش از ۲۰۰ هزار خودرو در پارکینگ ها و شهر مهران ساماندهی شدند.

۳. امنیت مرز مهران. اگر چه مرز مهران روزی بعنوان تهدید قلمداد می شد اما امروز این مرز یکی از امن ترین مرزهای ایران است تا جایی که قسمت اعظمی از صادرات کشور از این مرز انجام می پذیرید. از این گذشته در آن سوی مرز مهران نیز امنیت برقرار است. استان واسط عراق در همسایگی مرز مهران قرار دارد که این استان به نسبت دیگر مناطق عراق از امنیت قابل قبول تری برخوردار است.

۴. ایلام را به خاطر میزبانی شایسته از زوار ابا عبدالله الحسین علیه السلام پایتخت خادمین اربعین حسینی لقب داده اند! شور استقبال از زوار در این نقطه از کشور به حدی است که مردمان این دیار در مسیرهای اربعین خانه های خود را به زائرسرا مبدل می سازند.

۵. مردمان آن طرف مرز مهران نیز شیعه هستند. از مرز مهران که خارج شوید تا خود کربلا و نجف، تمام شهر ها و روستاها نیز شیعه نشین بوده و همین امر باعث شده بیشترین ضریب امنیت و راحتی برای زوار فراهم شود تا آنان با آسایش خاطر بیشتری در این مراسم شرکت نمایند.

۶. در سالهای گذشته شاهد گره های ترافیکی زیادی در جاده های استان بودیم اما در اربعین ۹۷ این مسئله به سبب آماده شدن زیرساخت های جاده ای در مسیر ایلام به مهران وجود نداشت تا جایی که وزیر محترم اطلاعات در بازدید از جاده  های اربعین و حضور در میان زائران چهره های بشاش و سرزنده آنان را متفاوت تر از دوره های گذشته دید و آن را ناشی از عدم معطلی و گیر افتادن در گره های ترافیکی عنوان کرد.
 
۷. یادمان های دفاع مقدس. ایلام و مهران کربلای ایران و تربت پاک شهیدان انقلاب اسلامی است. سرزمینی که وجب به وجب خاکش خون هر شهیدی ریخته است امروز یادمان ۹ هزار شهید گلگون کفن (سه هزار شهید استان ایلام و ۶ هزار شهید عملیات های مختلف در استان) ایران اسلامی است قطعا جاذبه ای وصف ناشدنی دارد. جاذبه ای که امروز ایلام را قدمگاه زائران ساخته است تا اربعین را در این دیار چنان پررنگ و معنوی کند که زائران زیارت را از ایلام سرزمین شهیدان و دروازه عتبات عالیات آغاز کنند.

جان کلام آنکه امسال مسئولان استان اقدامات ویژه ای برای برگزاری یک اربعین باشکوه تدارک دیده اند. در پنجمین روز از ماه محرم میزان تردد زوار از مرز مهران بیش از ۲۶۵ درصد نسبت به مدت مشابه رشد داشته است. و این نشان می دهد که در اربعین امسال باز #مرز_مهران انتخاب اول زوار است.

تصاویر پیوستی
ثبت نظرات

آخرین نظرات نمایش تمامی نظرات


تاکنون نظری ثبت نشده است