استانداری ایلام

طهماسبی مدیر کل امور اجتماعی

مدیرکل امور اجتماعی استانداری ایلام گفت: راه‌اندازی دفاتر تسهیل‌گری با توجه به آسیب‌های اجتماعی که در استان به ویژه در مناطق حاشیه‌ای شهرها وجود دارد راه میانبری برای پیشگیری، کنترل و کاهش این آسیب‌ه

مدیرکل امور اجتماعی استانداری ایلام گفت: راه‌اندازی دفاتر تسهیل‌گری با توجه به آسیب‌های اجتماعی که در استان به ویژه در مناطق حاشیه‌ای شهرها وجود دارد راه میانبری برای پیشگیری، کنترل و کاهش این آسیب‌ه

ایلام- ایرنا - مدیرکل امور اجتماعی استانداری ایلام گفت: راه‌اندازی دفاتر تسهیل‌گری با توجه به آسیب‌های اجتماعی که در استان به ویژه در مناطق حاشیه‌ای شهرها وجود دارد راه میانبری برای پیشگیری، کنترل و کاهش این آسیب‌هاست.

عهدیه طهماسبی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه مهمترین آسیب‌های اجتماعی مناطق حاشیه شهر ایلام خودکشی، اعتیاد، طلاق و حاشیه‌نشینی است، اظهار داشت: دفاتر تسهیل‌گری و توسعه محلی مناطق سبزی‌آباد، بانبور، کارخانه نمک و بانبرز با هدف توجه به این آسیب‌های اجتماعی و تلاش برای کنترل و کاهش آنها راه‌اندازی شده است.
وی تاکید کرد: دفاتر تسهیل‌گری ایجاد شده در این مناطق حاشیه‌ای به صورت مستمر، اطلاعات کافی در خصوص وضعیت بیکاری، درآمد، سطح تحصیلات، نوع آسیب‌ها، هزینه درآمد خانوار و جمعیت شاغل کسب می‌کنند.
وی یادآور شد: این آمار و اطلاعات و تحلیل آنها در برنامه‌ریزی برای رفع مشکلات و آسیب‌های اولویت‌دار بسیار موثر بوده است.
مدیرکل امور اجتماعی استانداری ایلام گفت: پس از بررسی دقیق وضعیت مناطق حاشیه‌نشین علاوه بر مشخص شدن درصد بیکاری و درآمد و هزینه‌ها، وضعیت مردم از نظر سطح سواد، بیسوادی، معلولیت، شناسایی کودکان کار، زنان سرپرست خانوار، مطلقه، بیماران خاص، معتادان و خانواده دارای زندانی شناسایی شده‌ است.
طهماسبی اظهار داشت: پس از شناسایی، اقداماتی توسط دفاتر تسهیل گری وسازمان‌های مردم‌نهاد و مراکز خیریه در راستای کاهش آسیب‌ها و مشکلات این افراد برداشته شد.
وی افزود: تلاش شد با کمک این دفاتر اقدامات مناسبی در حوزه اقتصادی انجام گیرد تا افراد علاقمند در این مناطق حاشیه‌ای با حضور در کارگاه‌های آموزشی و فراگیری مهارت‌های شغلی بتوانند مسیر جدیدی در زندگی خود پیدا کنند.
وی برگزاری پاتوق‌های مهارت‌آموزی با کمک تشکل‌های غیردولتی و همچنین ایجاد ۱۲ تعاونی تولیدی با محوریت خیاطی، تولید ماسک، قالیبافی و اشتغال‌زایی ۶۸ نفر را از دیگر اقدامات این دفاتر تسهیل‌گری برشمرد.
مدیرکل امور اجتماعی ایلام گفت: راه‌اندازی گلخانه زینتی، بسته‌بندی عسل، پرورش قارچ دکمه‌ای، ثبت‌نام افراد در طرح مشاغل خانگی، تامین نیاز هنرمندان، راه‌اندازی کارگاه‌های خیاطی، شیرینی‌پزی و فروش لوازم خانگی از دیگر اقدامات اقتصادی برای رفع مشکل بیکاری و کمک معیشت خانوارهای این مناطق حاشیه‌ای است.
مدیرکل امور اجتماعی ایلام گفت: تنها در سه محله سبزی‌آباد، بانبور و کارخانه نمک برای ۳۴۸ نفر اشتغال ایجاد و ۲۲۵ نفر نیز در طرح مشاغل خانگی و سایت‌های کاریابی و بازاریابی ثبت‌نام کرده‌اند.
طهماسبی افزود: علاوه بر تلاش در راستای رفع مشکلات اقتصادی، سعی شده است با کمک دفاتر تسهیل‌گری در راستای رفع مشکلات حقوقی مردم این مناطق حاشیه‌ای اقدامی اساسی انجام گیرد.
وی یادآور شد: برگزاری جلسات مشاوره فردی حقوقی و مشاوره بصورت مستمر در محلات مورد نظر، کارگاه‌های حقوقی، پیگیری سند املاک و سایر مشکلات حقوقی افراد مناطق حاشیه‌ای از دیگر اقدامات موثر دفاتر تسهیل‌گری بوده است.
طهماسبی گفت: همچنین با تهیه لیست افراد آسیب‌دیده از طلاق و در معرض طلاق در این محلات پیگیر مشکلات و آسیب‌های آنها از طریق این دفاتر شده‌ایم.
وی اضافه کرد: به منظور اطلاع‌رسانی از نظر وضعیت آسیب‌های اجتماعی اعتیاد و سایرآسیب‌های اجتماعی نیز اطلاع‌رسانی از طریق بروشور و تراکت و برگزاری کارگاه‌های آموزشی انجام گرفته است.
مدیرکل امور اجتماعی استانداری ایلام گفت: با کمک دفاتر تسهیل‌گری سعی شده است به بررسی محله‌ها در ابعاد کالبدی، زیرساختی و عملکردی پرداخته شود.
طهماسبی اظهار داشت: شناسایی پستوهای ناامن، فضاهای سبز، زمین‌های بایر، پیگیری‌ بهسازی پل‌ها، بازآفرینی فضای شهری، پیگیری نصب گاز شهری، پیگیری تعویض مخازن زباله و پیگیری نصب بنرهای اطلاع‌رسانی از جمله اقدامات در حوزه مبلمان شهری این مناطق حاشیه‌ای با کمک این دفاتر بوده است.
وی افزود: دفاتر تسهیل‌گری همچنین پیگیر نصب ایستگاه اتوبوس، ایجاد زمین فوتبال، ایجاد کتابخانه، غرفه تفکیک پسماند، بهسازی و تعمیر مسکن افراد تحت پوشش کمیته امداد، پیگیری املاک فاقد سند و برگزاری کارگاه در خصوص آشنایی و نحوه پیگیری مسائل شهری شده‌اند.
انعقاد ۱۴ تفاهم‌نامه همکاری دستگاه‌های دولتی در مناطق حاشیه‌ای
مدیرکل امور اجتماعی استانداری ایلام گفت: این در حالی است که با کمک همین دفاتر و برگزاری جلسات مستمر با دستگاه‌های اجرایی استان، ۲۴ تفاهم‌نامه همکاری با موسسات دولتی و غیردولتی در راستای پیگیری و رفع مشکلات مرتبط منعقد شد.
طهماسبی به اقدامات دفاتر تسهیل‌گری در دوره کرونا اشاره کرد و یادآور شد: با کمک این دفاتر کلیپ‌های آموزشی با موضوع پیشگیری از اپیدمی کرونا تهیه و بیش از هزار و500 تراکت با این موضوع توزیع شد.
وی افزود: نصب پوستر، ضدعفونی و گندزدایی مکان‌های مهم و پرتردد، توزیع یک هزار بسته بهداشتی در محلات و مدارس و انجام مشاوره تلفنی از دیگر اقدامات در حوزه کرونا بوده است.
مدیرکل امور اجتماعی ایلام، همکاری در اجرای طرح غربالگری شهید سلیمانی و همچنین شناسایی خانوارهای که سرپرست آنها بر اثر کرونا از دنیا رفته است را از دیگر اقدامات این دفاتر تسهیل‌گری عنوان کرد.
طهماسبی، توزیع بسته‌های غذایی، لوازم تحریر، تامین کمک هزینه درمان افراد بی‌بضاعت، کمک به افراد بازمانده از تحصیل، شناسایی افراد آسیب دیده و معلول و افراد معتاد و خانواده‌های آسیب‌دیده از اعتیاد و تلاش برای پیگیری مشکلات آنها را از دیگر اقدامات اثرگذار دفاتر تسهیل‌گری در مناطق حاشیه‌نشین ایلام ذکر کرد.
مدیرکل امور اجتماعی استانداری ایلام ابراز امیدواری کرد: با افزایش تعداد دفاتر در سطح استان و برنامه‌ریزی لازم بتوان گام موثری در راستای رفع مشکلات مردم مناطق حاشیه‌نشین با کمک دفاتر تسهیل‌گری برداشته شود.
۹ درصد جمعیت استان ایلام و۲۱ درصد جمعیت شهر ایلام را حاشیه‌نشینان تشکیل می‌دهند

تگ های مهم
تصاویر پیوستی
ثبت نظرات

آخرین نظرات نمایش تمامی نظرات


تاکنون نظری ثبت نشده است